To pytanie spędza sen z powiek wielu kursantom. Na to pytanie nie ma jednej prostej odpowiedzi, ale jest garść porad, którymi jako instruktorzy możemy się z Wami podzielić.

Egzamin teoretyczny

Egzamin teoretyczny wymaga wiedzy i z tym nie można dyskutować. Przeczytaj podręcznik, przerób pytania testowe, zrób egzamin próbny i… powtórz. Powtarzaj do momentu, aż poczujesz się pewnie i nie będziesz walczył z czasem odpowiadając na pytania. Warto sięgnąć do przepisów, przede wszystkim do Ustawy Prawo o ruchu drogowym – znajdziesz ją bez trudu w internecie w formacie PDF. Postaraj się poznać przepisy kompleksowo, a nie wyrywkowo i na pamięć – im więcej zrozumiesz, tym większy sens zauważysz w zasadach ruchu drogowego i tym samym unikniesz uczenia się na pamięć.

Egzamin praktyczny

Egzamin praktyczny również wymaga wiedzy. To jest fundament. Jeżeli przepisy ruchu drogowego nadal budzą w Tobie wątpliwości, to prędzej czy później zemści się to na egzaminie praktycznym. Kolejna fundamentalna kwestia to umiejętność jazdy. Jeżeli czujesz, że jazda samochodem to nie do końca to, irytują Cię niektóre manewry, nie czujesz lub nie rozumiesz jak działa samochód – ćwicz dalej. Samochód nie może Ci przeszkadzać w zdaniu egzaminu. Trenuj manewry tak długo, aż poczujesz się swobodnie. Nie obawiaj się powrotu na pusty plac, nawet jeśli masz za sobą wiele godzin jazdy. Porozmawiaj z instruktorem, powiedz co sprawia Ci kłopot, czego nie lubisz robić w aucie, o czym myślisz przed każdą jazdą. Czasami źródło problemu leży w podstawowej obsłudze pojazdu, a odbija się w konsekwencji na każdym wykonywanym manewrze i na ocenie sytuacji na drodze. Podsumowując – jeżeli samochód Cię rozprasza i po prostu go nie czujesz, trenuj dalej. Nie szukaj schematu, nie szukaj drogi na skróty czy tzw. patentów – pozwól sobie wyczuć samochód tak, jak wyczuwa się rower. To Ty masz rządzić samochodem, a nie samochód Tobą.

Stres przed egzaminem na prawo jazdy

Tego raczej nie unikniesz, chyba że z natury nie stresujesz się egzaminami, wystąpieniami publicznymi czy innymi ważnymi wydarzeniami. Większości jednak ten stres towarzyszy. Niektórych mobilizuje, innych paraliżuje. Co można z tym zrobić? Postaw na dobre przygotowanie, czyli na to, o czym pisałem w poprzednich akapitach. Często stres wynika z poczucia, że nie jestem do końca przygotowany. Wynika z obawy, że coś może mnie zaskoczyć. Wynika niejednokrotnie z tego, że doskonale wiesz, że coś Ci nie wychodzi, a mimo to czeka Cię egzamin. Odpowiednie przygotowanie pozwoli Ci poczuć się swobodnie za kółkiem, a to z kolei zmniejszy poziom stresu. Powinniście też doskonale znać zasady egzaminu i na samym początku zostaniecie o to zapytani – czy owe zasady są dla Was zrozumiałe. W tym pytaniu nie ma haczyka, ale nie wszyscy wiedzą, co tak naprawdę jest błędem, który z błędów pozwala kontynuować, który błąd zakończy egzamin i ile de facto błędów można popełnić. Krąży w tym temacie sporo plotek, mitów i legend. Bardzo często jesteście przekonani, że małe potknięcie zakończy Wasz egzamin, a tak naprawdę egzaminator może to zignorować podczas egzaminu i jedynie skomentować na koniec w toku omawiania. U nas w PROSTO dowiesz się bardzo dokładnie, jak wygląda egzamin państwowy, czego się spodziewać i czym skutkują konkretne zachowania czy wypowiedzi egzaminatora. To powinno Cię uspokoić już na starcie, bo najczęściej boimy się tego, czego nie znamy lub nie rozumiemy.

Inne wskazówki i porady

Tutaj nie odkryjemy przed Tobą tajemnic. Wyśpij się, dbaj o dietę, nawodnienie. Unikaj kawy, napojów energetycznych, a tym bardziej leków czy innych środków. Unikaj rozmów z ludźmi, którzy wielokrotnie nie zdali – nie nakręcaj się. To może świadczyć o słabym przygotowaniu, a niekoniecznie o wysokiej trudności egzaminu. Pamiętaj też, że po egzaminie możesz dostać prawo jazdy, a nie stracić. Kursu i nabytych umiejętności nikt Ci nie odbierze. Nie udało się? Spróbujesz jeszcze raz.

Powodzenia!

NAUKA JAZDY PROSTO